با دانلود اپ اندروید سیاست گستر و نصب آن بر روی تلفن همراه جدیدترین اخبار ایران و جهان را در گوشی خود همیشه همراه داشته باشید.جهت دانلود اپ سیاست گستر کلیک کنید

 بخشی از مطالبی که بر روی سایت قرار می گیرد صرفا جهت اطلاع رسانی بوده و انتشار آن الزاما به معنی تایید یا رد آن مطلب توسط "سیاست گستر" نیست. می توانید با ارسال نظرات خود، این مطالب را تأیید یا نقد کنید . با دوستت آرام بیا، بسا که روزى دشمنت شود، و با دشمنت آرام بیا، بسا که روزى دوستت شود
سان تزو

پایگاه خبری تحلیلی سیاست گستر | یاداشت ومقالات | سیدنیما مجتبایی : چندین سال پیش در یکی از دوره های بازاریابی تحت وب آقای امیررضا تهرانی شرکت کرده بودم . در یکی از کلاس های این دوره ، آقای تهرانی کتاب هنر جنگ سان تزو را به ما معرفی کرد و تاکید نمود که حتما این کتاب را تهیه و مطالعه نماییم . در آن زمان من نتوانستم این کتاب ارزشمند را در رشت پیدا کنم . با پدرم تماس گرفتم و از او خواستم که کتاب فوق را از تهران تهیه کرده و برایم ارسال نماید . وقتی کتاب به دستم رسید و آن را مطالعه کردم متوجه شدم که چرا آقای تهرانی اصرار داشتند که این کتاب را مطالعه کنیم . من این کتاب را در این چند سال ده ها بار خوانده ام و آموخته هایم از این کتاب بارها در مباحث مدیریتی ، سیاسی، بازاریابی و ... مورد استفاده قرار گرفته ، امروز در کتابخانه ام بدنبال کتاب هنر رنگ ایتن می گشتم که چشمم به این کتاب افتاد . آن را برداشته و مجددا نگاهی به آن انداختم . حیفم آمد این کتاب ارزشمند را به شما معرفی نکنم .


کتاب هنر جنگ هم اکنون به عنوان یک مرجع کلاسیک و ماندگار در دانشکده‌های بازاریابی و تبلیغات تدریس می‌شود. مطالعه‌ی این کتاب و تطبیق موارد ذکر شده در آن برای هر کسب کار و تجارتی می تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد. توصیه می کنم این کتاب را به دقت بخوانید و از نکته های آن برای موفقیت در تجارت و زندگی شخصی خود استفاده کنید.

 

سان تزو یک ژنرال چینی بود که اولین استراتژیست جهان است . البته برخی معتقدند اولین استراتژیست جهان کوروش بوده است . که اگر این چنین باشد . پس بهتر است بگوییم که اولین استراتژیست جهان که استراتژی های آن مکتوب ثبت شده و اکنون در دسترس است سان تزو بوده است .

سان تزو در زمان امپراطوری "Wu " در چین به فرماندهی کل ارتش رسید و استراتژی هایی که داشت، او را از سایر فرماندهان متمایز می ساخت که باعث شد سرانجام در جنگ با ایالت چو "Chu" ، به پیروزی برسد.

سان تزو "سان تسو" در چین شمالی زندگی می کرد او در دوران جنگ یک استراتژیست برجسته نظامی بود. کتاب هنر جنگ که در چین فقط با نام سان تزو شناخته می شود. مجموعه ای از ایده هایی است برای نجات و موفقیت در زمان سختی. این کتاب که برای مدتی طولانی فقط به صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده بود بعدها روی چوب بامبو نوشته شده و سرانجام به یک کتاب بسیار ارزشمند تبدیل گردید.


در کل بهترین شیوه به کارگیری نیروی نظامی, فتح کامل یک کشور است. ویران کردن یک کشور کار پستی است. جنگاوران قدیم که  استفاده از قدرت نظامی را بلد بودند ارتش دشمن را بدون جنگیدن کاملاً شکست می دادند. آنها بدون استفاده از قوه قهریه, برتری قدرت نظامی شان را به دشمن نشان می دادند. هدف به دست آوردن همه چیز بود.به این ترتیب سربازان کشته نمی شدند و سپاه فاتح به بزرگترین غنیمت جنگی می رسید.

بنابراین, ژنرالی که با نابود کردن ارتش های دیگر در نبرد کاملاً پیروز می شود جنگاور ایده آلی نیست. جنگاور باهوش و ایده آل کسی است که بدون وارد شدن به نبرد, دشمن را مجبور به تسلیم شدن می کند و در جنگ برنده می شود.

استراتژی هایی از کتاب هنر جنگ سان تزو

کتاب هنر جنگ (The Art of War) را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و در عین‌ حال مفیدترین کتاب‌های حوزه‌ی کسب‌وکار دانست. این کتاب که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سان تزوی چینی نوشته شده است، مربوط به اصول جنگی و استراتژی است، اما به سادگی‌ می‌توان آن‌ها را به کسب‌وکارها نیز تعمیم داد.

از آن‌جایی که کسب‌وکارهای امروزی در میان هزاران رقیب در حال تاخت و تاز هستند، می‌توان آن را به جنگ تشبیه کرده و اصول مشابهی را برای آن در نظر گرفت. این کتاب به قدری جامع و شیوا نوشته شده است که نام آن را از هر کسی که اندکی با استراتژی و علمِ آن آشنا باشد، خواهید شنید. در این مقاله ما تعدادی از اصول جنگی سان تزو که مرتبط با کسب‌وکار است را معرفی خواهیم کرد. (shabta)

قدرت رقبای خود را نادیده بگیرید و از ضعف آن‌ها استفاده کنید

یکی از اصول اساسی که سان تزو به آن تاکید کرده است، نادیده گرفتن قدرت رقبا و حمله به ضعف‌های آن‌ها است. سان تزو معتقد است توجه به نقاط قوت دشمن باعث ایجاد استرس در گروه‌ها خواهد شد. همین اصل برای کسب‌وکارها نیز برقرار است، اگر رقیب شما در نقطه‌ای ضعف دارد، شما می‌توانید از آن بهره بگیرید. آشنایی با نقاط ضعف رقیب به شما کمک خواهد کرد تا آن ضعف را در کسب‌وکار یا محصول خود برطرف کنید و آن را به یک مزیت رقابتی برای خود تبدیل کنید.


از پیش‌بینی‌ها برای به حداکثر رساندن هوش تجاری خود استفاده کنید

پیش‌بینی و حدس زدن حملات بعدی دشمن و تلاش برای مقابله با آن‌ها در جنگ ضروری است. این اصل هم‌چنین برای کسب‌وکارها نیز ضروری و پراهمیت است، چرا که به آن‌ها کمک می‌کند، هوش تجاری خود را بالا ببرند و در مواجهه با اتفاقات به صورت آنی عمل نکنند و پشت تصمیمات آن‌ها درایت وجود داشته باشد.

 اگر دستورات صریح و روشن نباشد اشتباه فرمانده است

سان تزو در کتاب هنر جنگ خود می‌گوید؛ یک فرمانده باید دستورات خود را به صورت واضح و بدون ابهام به سربازان خود ارائه کند. اگر این کار را به خوبی انجام نداده باشد، مسئول اتفاقات بعدی است. در فضای کسب‌وکار نیز برای همین است که به چشم‌انداز بیش از اندازه توجه می‌شود. در واقع مدیر یا رهبر یک کسب‌وکار باید بتواند اهداف و فعالیت‌های لازم برای رسیدن به آن‌ها را به وضوح در اختیار کارکنانش قرار دهد.


شناخت خود و رقیب از الزامات است

کسی که خود و دشمنش را بشناسد اگر در ۱۰۰جنگ نیز شرکت کند در خطر نخواهد بود، این جمله‌ای است که در کتاب هنر جنگ سان تزو آورده شده است. با شناخت دقیق خود و دشمن می‌توان تصمیمات صحیحی را اتخاذ کرد. در دنیای کسب‌وکار نیز شناخت مقوله‌ی بسیار مهمی محسوب می‌شود: شناخت استعدادها و توانایی‌های خود، شناخت مشتری و شناخت رقبا.

اگرچه در بازاریابی سنتی شناخت از مشتری و رقبا بسیار مشکل بود، اما با توسعه‌ی اینترنت و بازاریابی اینترنتی به مقدار زیادی از سختی آن کاسته شده است.


قبل از پیروزی شرایط را برای بعد از آن آماده کنید

ارتش برنده اول شرایط را برای پیروزی آماده می‌کند و سپس می‌جنگد، اما ارتش بازنده اول می‌جنگد و سپس تلاش می‌کند تا شرایط را آماده کند. قبل از انجام هر کاری بدانید که بعد از آن چه حرکتی انجام خواهید داد و در نهایت هدف نهایی شما از انجام این فعالیت‌ها کدام است؟


سرعت جوهره‌ی جنگ است

در کتاب هنر جنگ می‌خوانید؛ بخاطر شتاب شاهین است که شاهین بدن طعمه‌اش را در هم می‌شکند و بخاطر شتاب سیلاب است که سنگ‌های بزرگ جابجا می‌شوند. در حوزه‌ی کسب‌وکار نیز باید سرعت داشته باشید، چه در یادگیری، چه در تعیین استراتژی‌های مناسب و چه در انتخاب رویکردها.اگر سریع نباشید، رقبای‌تان سریع خواهند بود و به سادگی میدان را به آن‌ها واگذار خواهید کرد.


ارتش‌هایی هستند که نباید با آن‌ها جنگید، زمین‌هایی هستند که نباید در آن‌ها جنگید



سان‌تزو معتقد است در برخی شرایط اصلا ورود به جنگ کار اشتباهی است. هم‌چنین برخی مکان‌ها وجود دارند که جنگیدن در آن‌ها یک اشتباه استراتژیک محسوب می‌شوند. در حوزه‌ی کسب‌وکار نیز این قاعده وجود دارد، برخی اوقات شما به هیچ وجه لازم نیست وارد بخش جدیدی از بازار شوید و یا گاها شرکت‌هایی وجود دارند که محصولات نزدیک به محصولات شما می‌فروشند و رقابت با آن‌ها اصلا لازم نیست.

از نظر سان‌تزو قبل از شروع به هر کاری می‌بایست یک استراتژی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرد و سپس در مورد آن تصمیم گرفت.


به ضعف و کوچکی تظاهر کنید تا دشمن دچار غرور شود

دنیای آنلاین باعث شده که بیشتر زندگی ما به شوآف و تظاهر به اتفاقات خوب بگذرد. بسیاری از کسب‌وکارها را در فضای اینترنت مشاهده می‌کنید که قبل از این‌که کاری را به سرانجام برسانند، پست‌های بسیاری از آن منتشر می‌کنند و به تمجید و تعریف از خود می‌پردازند. تعریف و تمجید از خود را فراموش کنید و بگذارید نتایج شما در مورد شما بگویند.

این اصول‌‍‌ سال‌ها توسط فرماندهان بزرگی در جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته است و توانسته نظم زیبایی به حرکت استراتژیک آن‌ها ببخشد. کسب‌وکارهای امروزی در یک محیط جنگی حضور دارند و بنابراین رعایت این اصول می‌تواند کمک بسیار زیادی در پیشرفت و توسعه‌ی آن‌ها داشته باشد.

پیروز شوید بدون اینکه بجنگید!

«صدبار پیروزی با صد نبرد هنر نیست, مطیع و مقهور کردن ارتش دشمن بدون نبرد با آنها هنر اصلی است»

کتاب هنر جنگ نگاهی متفاوت به مناقشه است که ورای رویکرد غریزی “جنگیدن برای زنده ماندن” فکر کند. به عبارت ساده تر کتاب هنر جنگ می گوید باهوش کافی می توان از یک معرکه و مناقشه جلوگیری کرد یا اجازه نداد پایان بدی داشته باشد.فرمانده عاقل می داند که در هر نبرد واقعی فقط یک راه برای پیروزی وجود دارد. معنی پیروزی کامل این است که دشمن را با استفاده از حداقل نیروی نظامی و با کمترین میزان تخریب فتح کنیم. در این صورت منابع هر دو طرف دست نخورده باقی خواهد ماند.

چنین رویکردی امروزه با نام” برد-برد” معروف است.سان تزو در این کتاب به فلسفه دشمنی کمتر فکر می کند. ولی در عوض تائو یا طریقت کلی هر موفقیت را در نظر می گیرد یعنی چگونگی پیشرفت هر موقعی به شکلی که شما و طرف دیگر بازی تقریباً به وحدت برسید و حتی در میان بی ثباتی, کنترل اوضاع در دست شما باشد.

سان تزو به ما می آموزد که فرمانده خشمگین شکست می خورد, خشم بی ثباتی ایجاد می کند و حتی بیش از حد لزوم رنج آور است. در حالیکه کتترل باعث عملکردی پرهیزکارانه ولی قدرتمند می شود.برای رهبر شدن علاوه بر اینکه باید در مورد طرف مقابل تان اطلاعات داشته باشید, خودتان را هم باید بشناسید. برای اینکه شکست ناپذیر باشید باید به شکست ناپذیری برسید.روی ضعف طرف مقابل تکیه نکنید همیشه پیروز نهایی کسی است که به طور مداوم خودش را تزکیه و اصلاح می کند. به جای تمرکز بر روی رقابت با دیگران نیروی شخصی خودتان را تقویت کنید و همیشه این را بدانید که شما کنترل دیگران را ندارید اما می توانی با توانمندسازی خودتان به پیروزی برسید.

کتاب هنر جنگ برای مدیران اجرایی (۱۹۹۵)

دونالد کروز نویسنده کتاب هنر جنگ برای مدیران اجرایی ایده های سان تزو را به موفقیت در مدیران در شرایط متغییر ارتباط می دهد و تاکید می کند که انسان هایی که از شخصیتی عالی برخورداند و با گذشت زمان به آن رسیده اند به طور طبیعی رهبر می شوند.

“هنرجنگ” بالاترین ارزش را به اطلاعات جاری می دهد و می گوید: بر اساس باورها یا عقاید عمل نکنید بلکه بر اساس اطلاعاتی که از آن موفقیت یا آن لحظه دارید عمل کنید. همواره ایده های متعارف را به چالش بگیرید.

استراتژی های کتاب هنر جنگ به ذخیره نیرو و به دنبال آن ضربه سخت وارد کردن و به سرعت دور شدن اعتقاد دارد. فرمانده هان دانا قاطعانه و سریع عمل می کنند. بعضی از ویژگی ها و صفات رهبران این چنینی از قرار زیر است:

    به جای عکس العمل نشان دادن در برابر شیوه درگیری حریف؛ خودش آن شرایط را تعیین می کند.
    برای تصرف هدف آرام و بدون تکبر گام برمی دارد.
    هرجا هست و هیچ کجا نیست
    استاد موقعیت های متزلزل و بی ثبات است.
    در هنر فریب دادن حریف مهارت ویژه ای دارد.
    برای شناخت طرف مقابل پافشاری می کند.
    کاری می کند که همراهانش با او به عنوان یک واحد و با روحی مشترک حرکت کنند.

این کتاب در چارچوب زمان و مکان نمی گنجد

سال ها طول کشید تا غرب ارزش کتاب هنر جنگ را درک کند. اما امروز به یکی از سرفصل های آموزشی و حتی دانشگاهی تبدیل شده است و بسیاری از رهبران تاریخ, موفقیتشان را مدیون استراتژی های کتاب سان تزو هستند. در میان آنها اولین نفر جنگ سالار چینی کائوکائو بود که توانست سرتاسر چین را متحد کند. در پایان این را بدانید که این کتاب استراتژی هایی را برای موفقیت ارائه می کند که طی هزاران سال به اثبات رسیده است. تا آنجا که به ماهیت حکمت واقعی مربوط می شود, این کتاب در چارچوب زمان و مکان نمی گنجد.

 

 

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

0 / 500 محدودیت حروف
متن شما باید بین 10 تا 500 حرف باشد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد